Panduan wajib ada sebagai peminat arnab

Wednesday, April 7, 2010

Cara mengahwinkan arnab kesayangan

Salam...

Kali ni arnabku manja nak berkongsi sedikit pengalaman bagaimana nak mengahwinkan arnab kesayangan kita.. ok, cara yang paling mudah adalah dengan memasukkan arnab betina ke dalam sangkar arnab jantan.sebaiknya lakukan pada awal pagi ataupun lewat petang kerana pada masa ni cuaca tidak panas dimana cuaca yg panas boleh mempengaruhi kesuburan arnab : ). masa mengawan arnab lebih kurang 5-10 minit. bagaimana nak tahu proses mengawan berjaya?haa..ni yang kalo tak expert susah nak tahu. kebiasaannya proses mengawan hendaklah dilakukan berulang kali supaya ia berjaya. selain tu, kalo proses mengawan dah berjaya, arnab jantan akan lemah then terbaring. ni bagi arnab yg tak bercampur dari keci. bagi arnab peliharaan yang dah bersama sejak dibeli lg tak ada masalah. mereka akan mengawan sendiri cuma perlu dipastikan tanda2 untuk beranak supaya ia dapat diasingkan daripada arnab jantan. Pastikan tarikh arnab mengawan dicatatkan supaya kita dapat tahu bila arnab hendak beranak 

Kebiasaannya..arnab boleh mengawan pada umur 4 bulan ke atas. arnab mengandung lebih kurang 28-30 hari. 3 -4 hari sebelum kelahiran arnab akan mencabut bulunya untuk membuat sarang. 

28 comments:

  1. assalam..dah hanpir 7 bulan saya peliharan haiwan kesayangan saya nie,tetapi masih tidak melahirkan arnab.macam mane erk???saya dh cube buat pe yang dicadagkan oleh arnabku manje,tetapi arnab kesayangan saya tetap bergaduh.boleh x arnabku manje cuba memberi cadangan yang lain dalam email saya di zack_stylo2387@yahoo.com.terime kasih.

    ReplyDelete
  2. sy bela spasang arnab..bolehkah sy beri pellet,kngkung shja?bg mnuman sy cmpurkn dgn vitamin..1 perkara yg sy hairan arnab sy tiba2 je xda bulu area atas hdung(bulu gugur)..ape mslh tu ye?sy hrp arrnbku mnje dpt bg pndangan..
    mr_akim88@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Arnab betina belum bersedia atau belum cukup umur untuk mengawan

      Delete
  3. Saya pun ada problem macam En Zakaria jgk.. Dah 5 bulan arnab dok bersama dlm satu cage, tp kebelakangan ni asyik gaduh je. kadang2 yg jantan nk mengawan, tp yg betina asyik lari je.. Bley bg cadangan x..emai sy syzd.rosdi@Gmail.com

    ReplyDelete
  4. kanapa arnab saya menjerit apabila sedang mengawan?

    ReplyDelete
  5. yang menjerit tu biasanya arnab betina..itu perkara biasa dlm mengwan

    ReplyDelete
  6. boleh ke arnab jantan yg lebih tua mengawan arnab betina yg lebih mude

    ReplyDelete
  7. boleh, tidak ada masalah, yang penting umur arnab betina lebih 6 bulan

    ReplyDelete
  8. 1.arnab boleh mengeluarkan bunyi ke? arnab saya xpernah ada bunyi.
    2.arnab saya jenis english angora bermalam dgn arnab kawan kakak saya jenis dutch.xmenjadi masalah ke?
    3.arnab boleh mengawan banyak kali? saya nampak mereka boleh bersama sebanyak 4kali dalam masa 2minit!.

    ReplyDelete
  9. saya pun ada masalah macam tu gak...sekarang ni arnab betina tu ashik nak lari ja n berbunyi bila arnab jantan tu dekat ngn dia...kenapa tu ye?

    ReplyDelete
  10. From Fatimah:
    Jawapan
    1. Arnab ada bunyi, kadang2 masa mengawan atau dia mengalami kesakitan akan berbunyi.
    2. Takde masalah, cuma jika mengawan, bila beranak, anak tu dah bercampur dah bakanya..tak pure lagi dah.
    3. Yup, mereka boleh bersama banyak kali.

    ReplyDelete
  11. From my life:
    perkara biasa dalam proses mengawan. kadang2 arnab betina tak bersedia lagi untuk mengawan..so dia akan lari.

    ReplyDelete
  12. salam...nk tnya nie...nak tahu cam ner erk arnab mengawan..sebab saya tengok macam gaduh jer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. susah nak terangkan..mula2 memang mcm bergaduh, lama2 betina tu akan mengalah dan arnab jantan akan memanjat belakang arnab betina

      Delete
  13. umur berapa yang sesuai untuk si arnab ne mengawan.. masalah sekarang si jantan sudah bersedia tetapi si betina macam xbersedia je.. si betina ne baru je dibeli untuk si jantan.. mcmne eyh nk buat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. berapa umur arnab betina tu?sekurang-kurangnya 6 bulan dah boleh mengawan dah

      Delete
  14. encik ismail cakap umur 4bulan sudah boleh mengawan utk arnab betina.arnab saya mengawan di usia 6bulan. tapi masih belum ada rezeki lagi.he3.

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe..lame2 adelah tu rezeki, kalau tak pun, try bwk kat venteriner check kesuburan..heheh

      Delete
    2. pada umur berapa arnab akan beranak?

      Delete
  15. salam nak tya npe sy nak bg arnab betina mengawan dgn yg jantan tapi si jantang ni plak asyik nak gigit dan paling suka gigit kaki si betina..mcm mana nak bt ek blh bg tip tak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasa tu dalam mengawan..tidak ada masalah..biarkan sahaja mereka bersama :)

      Delete
  16. macam mane nak nak tau yg die dah bunting?

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasanya arnab akan lemah2..pastu perut akan nampak besar sket dan jika ditekan kat bahagian bawah tu akan rasa mcm ketulan2

      Delete
  17. saya baru je bawa arnab jantan balik hari tu.. dan saya memang pelihara betina sekor. dan bila saya bawa balik saya hairan yang betina tu memanjat atas jantan..dan yg jantan tu dek je.. bila hari kedua..si jantan tu nak si betina ni tak nak pulak..kenapa macam tu yer?
    dan satu lagi untuk memastikan jantina..yg jantan tu mesti ada testis kan? btol x?

    ReplyDelete
  18. Salam....
    Saya ada bace kt sini, 3-4 hari sblm arnab beranak, dia akan cabut bulu die..td bile saya blk dr kerja, saya tgk arnab betina saya ada tanda tu..bulu atas tengkuk die tanggal..sebab dah hampir sebulan saya perasan arnab saya mmg mengawan..so, sy nak tau, apakah tanda2 yg akan berlaku bile arnab saya akan beranak? Apa yg perlu sy lakukan sbb arnab sy tinggal satu sangkar?

    ReplyDelete
  19. arnab ade monopos tak? sebab apa.. arnab betina saya, dia tua sikit (setahun lebih kot).. bila jantan nak mengawan dia suka duduk...camne nak masuk? ade tak petua cara bagi arnab betina stim or gairah? dan macam mana pula nak tahu arnab tu mengandung yerr?

    ReplyDelete
  20. Salam.
    Macam mana nak tahu berjaya ke tidak selepas mengawan????? Dan boleh ke kalau breed arnab betina umur 4 bulan

    ReplyDelete

There was an error in this gadget