Panduan wajib ada sebagai peminat arnab

Friday, April 15, 2011

Piramid Makanan Arnab

Salam..
Lama dah tak bagi info2 baru ni..hehe.. Hari ini, ArnabkuManja nak bagi info pasal Piramid makanan arnab. Wah..bukan manusia jak yang ada piramid makanan, binatang kesayangan kita pun ada. Hmm..memang piramid makanan arnab ni bayak membantu kita supaya pemakanan arnab ni seimbang..sama lah jugak seperti kita ni yang memerlukan makanan seimbang.heheh...

Ha..ni dia piramid makanan arnab tu
Piramid ni memang banyak membantu. berdasarkan daripada piramid ni..arnab perlu mengambil hay lebih banyak. contohnya seperti oat, brome dan sebagainya. selepas tu sayuran..tapi pastikan sayuran ni dikeringan sedikit, kita taknak ia mengandungi banyak air, seterunya barulah diberi pallet dan seterusnya buah..yang kat atas sekali tu, tak beri pun takpe.. tapi ingat..jgn sesekali bagi arnab kita coklet! keropok! sebab memang dia tak sesuai makan benda2 tu semua..cian kat arnab tuu...

Tapi kebanyakkannya..kita suka berikan pallet berbanding makanan lain. sebab murah.. tp yelah..pemberian pallet yang banyak akan menyebabkan arnab menjadi over weight! jd kita sebagai tuan yang prihatin kalau boleh..seimbangkan lah pemakanan arnab kita ye..barulah arnab kita comel2.gebu2.bulu cantik halus..  sekian sahaja dari saya.
wasalam..

1 comment:

  1. ok saya akan ikut jenis2 makanan yg ada di makana piramid ini.tq

    ReplyDelete

There was an error in this gadget